Nordiska Skorstensprodukter AB behöver tillsätta en erfaren och teknisk inköpsansvarig då nuvarande inköpsansvarig kommer att gå i pension vid årsskiftet. Rollen är en viktig del i företagets fortsatta tillväxtresa där just du som Inköpsansvarig kommer få vara med och påverka och driva viktiga processer både på ett strategiskt och operativt sätt tillsammans med dina interna kollegor. Hos oss får du mycket goda utvecklingsmöjligheter inom ett familjärt och värderingsdrivet företag. Vi erbjuder korta beslutsvägar, varierande arbetsuppgifter och ett klimat där vi hjälps åt och jobbar mot gemensamma mål.
Om oss
Vi är runt 10 medarbetare som utvecklar, producerar och lagerhåller produkter och system för nyproduktion och reparation av rök- och ventilationskanaler. I dagens koncern ingår även grossistverksamhet som servar Sveriges ledande byggvaruhus/bygghandels kedjor med eldstadsrelaterade tillbehör samt distribution av eldstäder till Sveriges specialistföretag, detaljhandeln och professionella montörer.
Hela verksamheten är samlad i vår fabrik och lager i Vänersborg vilket gör att alla medarbetare utvecklas tillsammans och lär av varandra. Korta beslutsvägar och samlad kompetens från alla verksamhetsdelar ger oss säker leverans, hög innovationsförmåga och produkter i framkant.
I din roll
Som inköpsansvarig kommer du att ha ett helhetsansvar för bolagets inköpsprocesser avseende kvalitet, arbeta med produktkalkyler, optimering av inköp utifrån marknadens efterfrågan och nyckeltal och huvudkontakten mot leverantörer, som återfinns inom Europa. Du kommer att ha ett nära och tätt samarbete med alla i bolaget såsom marknad, ekonomi, produktion, ledning osv.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Etablera och utveckla leverantörsrelationer
- Benchmarking och förhandla inköpspriser samt sätta upp avtal med leverantörer
- Löpande leverantörsutveckling med fokus på hållbarhet, kvalitet och kostnadseffektivisering
- Orderläggning och materialplanering
- Jobba utifrån miljö- och kvalitetsarbete enligt ISO9001 samt ISO14001
- Förhandla inköpspriser och sätta upp avtal med leverantörer
- Genomföra tydliga prognoser och jobba utifrån dessa tillsammans med dina kollegor
Din Profil
Vi söker dig med relevant utbildning och flera års erfarenhet av inköpsarbete på strategisk nivå gärna från en liknande bransch som tillverkningsindustrin. Vi prioriterar praktisk bakgrund inom produktion/lager/logistik gärna från mindre eller medelstora företag. Du har vana och god förmåga att räkna på affärer samt att du känner dig bekväm i förhandlingar för att nå resultat. I arbetet som inköpare ska du kunna ta egna initiativ, vara noggrann, strukturerad, analytisk, serviceinriktad och kommunikativ. Du är vidare en lagspelare som tycker att det är kul att göra affärer. Du är van och arbetar obehindrat i Excel och administrativa datamiljöer. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska både muntligt och skriftligt. Plus om du talar även t.ex. tyska eller franska. Innehar B-körkort.
Övrigt
- Omfattning: Heltid
- Startdatum: Tillträde 1 oktober för introduktionsfas
- Arbetstid: Kontorstid
- Plats: Nygatan 87, Vänersborg
Vad händer efter min ansökan? Innan sista ansökningsdag har passerat går vi igenom din ansökan för att se hur väl din profil matchar kraven för tjänsten. Ser vi dig som en av våra potentiella kandidater kommer vi kontakta dig för en intervju. Om du inte går vidare i processen blir du informerad om detta senast när vi har tillsatt tjänsten. Vi intervjuar kandidater löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vänta därför inte med att söka!
Sista ansökningsdag 20 maj
Har du frågor om tjänsten, ring Tove Svalin, ekonomiansvarig, på telefon: 070 665 99 23, eller maila tove.svalin@nspab.se
Mejla din ansökan till ulf.johnson@nspab.se
Välkommen!